06 34 75 15 30

Home » Blog » Stop met functioneringsgesprekken

Stop met functioneringsgesprekken

 

Werknemers en leidinggevenden moeten stoppen met het houden van beoordelingsgesprekken. Dat is de boodschap van Kilian Wawoe, docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Het kost klauwen met geld, werkt voor geen meter en niemand heeft er zin in. Wat wel werkt? Doorlopende coaching.

 

Kilian Wawoe deed jarenlang onderzoek naar het meten van prestaties op de werkvloer. Hij maakt de vergelijking met de manier waarop specialisten – zoals chirurgen, piloten en diepzeeduikers – met elkaar werken en leren. In die sectoren is het normaal dat medewerkers constant met elkaar praten over hoe de prestaties verbeterd kunnen worden. Ze handelen en achteraf praten ze over hoe iets ging. Dit is wezenlijk anders dan bepalen wat je wil gaan doen in januari en in december gaan kijken hoe het ging. ”Mensen hebben een natuurlijke neiging om beter te worden.”

Uit het onderzoek blijkt dat werknemers en managers gefrustreerd raken van het traditionele beoordelingsgesprek. Ook zouden bijvoorbeeld mannen structureel hogere beoordelingen krijgen dan vrouwen. “Het lastige is dat je praat over targets die in januari worden bedacht. In het begin zet je daardoor het gesprek al vast. Je praat over iets dat misschien niet meer relevant is.”

 

Gewoon mee stoppen

We besteden jaarlijks zo’n 70 miljoen uur aan het voeren van functioneringsgesprekken en dat levert nagenoeg niets op. Waarom stoppen we hier dan niet gewoon mee? Volgens Wawoe heeft dit vooral te maken met belangen van vakbonden en directies. Vakbonden vrezen dat leidinggevenden niet eerlijk beoordelen zonder het beoordelingsgesprek en de objectieve doelen die daaraan gekoppeld zijn. Leidinggevenden willen volgens de onderzoeker op hun beurt een systeem dat in overeenstemming is met het budget.

 

Hoe kan het beter?

Doorlopende coaching werkt veel beter. Gebruik de coachingsgesprekken om te beoordelen hoe iets is gegaan. Wawoe adviseert om hierbij een tweestapsschaal te gebruiken. Dit komt in de plaats van de vier tot vijf niveaus die nu gebruikt worden. ”Een medewerkers functioneert of functioneert niet,” is zijn argument verwijzend naar de processen bij piloten en chirurgen. Verder adviseert de docent het zogenoemde pro-sociaal belonen. Als je werknemers extra wil belonen, laat teams dit dan zelf bepalen. “Binnen een team mogen mensen elkaar aanwijzen voor een extra beloning.” Wawoe verwacht niet dat ondernemingen dit morgen meteen overnemen, maar op termijn verwacht hij dat het beoordelingsgesprek niet meer gebruikt zal worden. “Ik ben daar optimistisch over. We krijgen een tekort aan personeel”, legt hij uit. “Daarom moeten we mensen up-to-date houden.”

 

Werken vanuit vakmanschap

Coaching en het beoordelen van elkaars functioneren is een belangrijk element in de ontwikkeling van vakmanschap. Met onderzoek, advies en coaching helpt FXPEOPLE organisaties die meer willen werken vanuit het vakmanschap van hun medewerkers. Meer weten over ‘werken vanuit vakmanschap’ en de manier waarop wij het vakmanschap in organisaties vergroten? Maak dan een afspraak met mij. Bel 085 1301 738 of stuur me een mail.

Hartelijke groet,
Bas Zuidwijk

 

Bronnen: NU.nl, Parool